معرفی پردیس البرز

تعداد بازدید:۲۳۷۲۶

دانشگاه تهران در میان مؤسسات و سازمان‌های وابسته به آموزش عالی کشور، از هر حیث در جایگاه رفیعی قرار گرفته است. در واقع اگر متغیرهایی چون تأثیرگذاری اجتماعی، جامعیت رشته‌ها، سابقه و قدمت، تدریس توسط استادان بنام و بلندمرتبه، تحصیل دانشجویان ممتاز و میزان تولیدات علمی را از معیارهای تعیین اعتبار و اهمیت یک دانشگاه برشماریم، بی‌گمان دانشگاه تهران را باید معتبرترین و مهم‌ترین دانشگاه کشور دانست. همواره از این دانشگاه با تعبیر «دانشگاه مادر» و «نماد آموزش عالی» یاد شده است.

در همین راستا، پردیس البرز دانشگاه تهران در چارچوب سند چشم‌انداز بیست سالۀ کشور، نقشه جامع علمی کشور، برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سایر اسناد بالادستی حوزه نظام آموزش عالی کشور و همچنین برنامه راهبردی دانشگاه در زمینۀ گسترش آموزش عالی و با هدف پاسخگویی به تقاضای داوطلبان ایرانی و غیرایرانی برای مشارکت در تربیت نیروی انسانی متخصص در تاریخ ۲۶/‏۰۶/‏۱۳۹۰‬ تأسیس شد و اکنون با بهترین اعضای هیأت علمی و کادر اداری و آموزشی در خدمت علاقه مندان است. پردیس البرز با بهره برداری از ظرفیت‌های دانشگاه تهران و استفاده بهینه و فزاینده آن توانسته است هزاران دانشجوی علاقه مند به تحصیل را بدون استفاده از بودجه عمومی دولت، با بهترین کیفیت تربیت نماید. حرکت در مسیر میان‌رشتگی و پژوهش‌های تقاضامحور از چشم اندازهای این پردیس است. ایجاد فضای میان‌فرهنگی با جذب و پذیرش دانشجویان خارجی و تحقق بین‌المللی سازی دانشگاه از اهداف دیگر پردیس بوده که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

اهداف پردیس البرز:

  • ایجاد زمینۀ لازم برای ادامه تحصیل دانشجویان مستعد با گسترش آموزش عالی در کشور به منظور حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی؛
  • تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، مطابق معیارهای ملی و بین‌المللی؛
  • نهادینه‌کردن ارتباط پژوهش و صنعت بر اساس الگو‌های موفق جهانی و توجه به نوآوری‌های علمی؛
  • همکاری با مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی در چارچوب ضوابط و مقررات عمومی کشور و دانشگاه و ارتقای شاخص‌های علمی آن؛
  • توسعه آموزش‌های آزاد تخصصی با فراهم‌سازی زمینۀ مناسب برای ایجاد دوره‌های مشترک آموزشی و برنامه‌های پژوهشی با دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی در راستای تبادل فناوری روز در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه؛
  • تدوین برنامه‌های درسی جدید رشته‌های میان رشته‌ای به‌منظور ایجاد زمینه‌های جدید علمی؛
  • حرکت در جهت پاسخ به تقاضاهای پژوهشی جامعه (دانشگاه جامعه‌محور) با هدف تحقق مسئولیت اجتماعی؛
  • ارائه مدلی مطلوب از دانشگاه خودگردان.