مرکز فناوری اطلاعات

تعداد بازدید:۸۳۳

.

داریوش انصاری
سمت: رئیس مرکز خدمات رایانه‌ای
تحصیلات: کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات

تلفن: ۸۸۹۵۵۶۶۲

لطفاً در خصوص خدمات آموزشی و ثبت نام و فارغ التحصیلی به اینجا مراجعه نمائید

گذاشتن پیغام

ارسال پیام به شماره واتساپ: ۰۲۱۸۸۹۵۵۶۶۲

 

معرفی

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ITC) نه یک «هدف» بلکه «ابزاری قدرتمند برای رسیدن به هدف» می‌باشد. امروزه کمتر وظیفه سازمانی را می‌توان یافت که مبتنی بر این فناوری نباشد. اگر وظایف و اهداف یک سازمان را لایه بندی نمائیم

با این تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات یک لایه خدماتی راهبردی با اثر گذاری بسیار بالا محسوب می‌شود.

مرکز ارتباطات و فناوری اطلاعات

مرکز ارتباطات و فن آوری اطلاعات پردیس البرز دانشگاه تهران از سال ۱۳۹۱ کار خود را رسماً آغاز نموده است. این مرکز زیر نظررئیس پردیس برای سرعت بخشیدن به توسعه ارتباطات و فن آوری اطلاعات در سطح پردیس و ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‌ای به دانشکده‌ها، تأسیس شده است. مرکز ارتباطات و فن آوری اطلاعات پردیس البرز دانشگاه تهران، عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری در خصوص مسائل مرتبط با ایست در سطح پردیس می‌باشد.

مرکز ارتباطات و فناوری اطلاعات با برخورداری ازتجهیزات شبکه ای پرسرعت، قابل اعتماد و پیشرفته‌ای برخوردار بوده و بیشتر توسعه‌های شبکه ای و نصب شبکه‌های جدید در سطح پردیس را راسا" اجرا، نظارت و کنترل می‌کند. این مرکز سایر خدمات تخصصی نظیر طراحی و پیاده سازی وب سایت، بانک اطلاعات اعضای هیأت علمی، خدمات مختلف نرم افزاری و سخت افزاری، ایجاد ارتباطات رادیوی، فیبری، تنظیمات Router ، مودم، سوئیچ های فیبر و واگذاری آی‌پی به رایانه‌های متصل به شبکه اینترانت دانشگاه و… را عهده دار است.

خدمات مرکز:

  • نیازسنجی، تحلیل، طراحی، برنامه‌ریزی و تأمین زیرساخت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، شبکه و امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح پردیس
  • خدمات تخصصی نظیر ایجاد ارتباطات رادیوی، فیبری، تنظیمات Router، مودم، سوئیچ های فیبر و واگذاری آی‌پی به رایانه‌های متصل به شبکه اینترانت
  • ساخت، طراحی و پیاده سازی و بهنگام سازی وب سایت پردیس، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی، ادارات و واحدها
  • راه اندازی و پشتیبانی از سرورهای مختلف پردیس
  • دسترسی استفاده اینترنت از خارج از شبکه دانشگاه (لینک راهنما)
  • ایجاد و فعال سازی هویت موقت کاربران (دانلود فرم)
  • آموزش، پشتیبانی و ارائه خدمات نرم افزاری سامانه‌های مختلف مستقر در دانشگاه
  • رفع اشکال و پشتیبانی از سیستم‌ها و تجهیزات سخت افزاری در سطح پردیس
  • ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‌ای برای جامعه دانشگاهی در سطح پردیس
  • ارائه خدمات آموزش فناوری اطلاعات
  • توجه به یادگیری مستمر و ارتقای توانمندی‌ها فنی همکاران

با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به سازمان‌ها, کسب و کار و استراتژی‌ها ی آنها تحت تأثیر قابلیت‌ها و کاربردهای روز افزون این فناوری قرار گرفته است که میزان این تأثیر بر حسب ویژگی‌های هر سازمان متفاوت است. واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه در سال ۹۱ راه اندازی گردید. هدف کلی از راه اندازی این واحد تجهیز دانشگاه به آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات روز دنیا همگام با اجرای استانداردهای مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در جهت مکانیزه نمودن سیستم‌ها و تبادل بهینه اطلاعات است. سایت رایانه‌ای این واحد در حال حاضر مشتمل بر تعدادی رایانه، ویدئو پروژکتور، با امکان اتصال کلیه رایانه‌ها به شبکه اینترنت و اینترانت داخلی به عنوان یکی از مدرنترین کارگاه‌های رایانه‌ای می‌باشد.

مرکز فنآوری اطلاعات دانشگاه هم اکنون سرویسهای تحت وب، اتوماسیون اداری، پست الکترونیک و تارنما و کتابخانه مجازی را برای نزدیک به ۲۰۰۰ کاربر با بیش از ۵۰ گروه ارائه می‌‌کند. این مرکز، توسعه و رفع مشکلات شبکه دانشگاه را نیز بر عهده دارد. سایر خدمات IT شامل مواردی مانند آنتی ویروس، اتوماسیون اداری دانشگاه، پست الکترونیک و تارنمای دانشگاه نیز بر عهده این مرکز می‌باشد. این مرکز همچنین تارنمای دانشگاه را طراحی کرده و مدیریت آن را هم بر عهده دارد. علاوه بر این، این واحد وظیفه نگهداری و تعمیر کلیه سیستم‌های دانشگاه را بر عهده دارد.

اهداف کلی

  1. دسترس پذیری حداکثری بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت انجام وظایف سازمانی از طریق:
    • ایجاد بستر به شکل اصولی و منطبق با فناوری روز،
    • نگهداری بستر از طریق مانیتورینگ و سرکشی مستمر از تجهیزات و نرم افزار‌ها،
    • افزونگی سخت افزارها و نرم افزارهای جهت در دسترس پذیری بالا (HA) در صورت نیاز،
    • پیش بینی خطاها و ارائه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آنها قبل از رخداد خطا،
    • بروز رسانی بستر همگام با پیشرفت فناوری در صورت نیاز
  2. ایجاد ساز و کارهای مناسب جهت حفظ اطلاعات سازمانی از طریق:
    • فرهنگ سازی و آموزش پرسنل جهت استفاده صحیح از داده‌ها،
    • تدوین راه کارهای مناسب جهت تولید نسخه‌های پشتیبان،
    • تدوین راه کارهای مناسب جهت مقابله با تهدیدات امنیتی،

برای نیل به اهداف فوق حداکثر تلاش به عمل خواهد آمد تا خدمات توسط خود اعضای واحد فناوری اطلاعات ارائه شود. در صورتیکه این امر خارج از توان و زمان در دسترس واحد باشد در اولویت اول از خدمات مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران و در اولویت‌های بعدی از خدمات سایر شرکت‌های معتبر و خوشنام استفاده خواهد شد.

اهداف جزئی

  1. تدوین نیازها وانتظارات دانشگاه در زمینه زیرساخت و شبکه‌های لازم ارتباطات سیم مسی، فیبر نوری، رادیویی و ماهواره‌ای به منظور تأمین توسط شرکت مخابرات برای ایجاد شبکه وسیع اینترانت دانشگاه (ارتباط تمام قسمت‌ها) در یک بستر پرسرعت و امکان دسترسی به اینترنت
  2. مطالعه، مکانیابی و طراحی ساختار و تجهیزات لازم برای ایجاد مراکز داده (Data Centers) با قابلیت انعطاف و توسعه متناسب با تغییرات و عرضه فناوری‌های جدید
  3. بررسی و مطالعه توانمندی‌های بخش انفورماتیک در زمینه ICT شامل نیروی انسانی، تجهیزات ، فضای فیزیکی، شبکه و تجارب فنی
  4. بررسی و ارائه راهکارهای تأمین امنیت ارتباطات و مبادلات اطلاعات و تضمین قابلیت اعتماد سیستم‌ها
  5. بررسی وضعیت چاپگرهای موجود و ایجاد یک سیاست بهتر برای استفاده بهتر و هزینه کمتر
  6. بررسی وضعیت استفاده از اشتراک گذاری فایل‌ها و ارائه پیشنهادها و نرم افزارهای جانبی برای راحتی و امنیت بیشتر
  7. مطالعه در مورد استفاده هر کاربر از سیستم خود و ارائه Permission ها ی لازم از طریق سرور
  8. حفظ امنیت داده‌های سازمانی از طریق نصب نرم افزار (ضد ویروس و غیره) و سخت افزار (دیوراه آتش و غیره) های مناسب
  9. مطالعه در مورد نحوه قرار گیری سرورها با کاربران و ارائه پیشنهاد (Domain/Workgroup)
  10. بررسی نامه نگاری‌های موجود و ارائه پیشنهاد برای نصب نرم افزارهای اتوماسیون اداری و نرم افزارهای جامع
  11. ارائه پیشنهاد برای خرید تمامی تجهیزات لازم IT و استعلامات لازم در این زمینه
  12. کنترل سلامت تمامی رایانه‌ها با استفاده از نرم افزارهای مدیرتی شبکه
  13. ارائه پیشنهاد برای نصب تجهیزات بی سیم برای ارتباط بین دفاتر در صورت نیاز
  14. کنترل سلامت و اطلاعات تمامی سخت افزارهای موجود در دفتر با استفاده از نرم افزارهای متمرکز از روی سرور
  15. بررسی لزوم استفاده کاربران از اینترنت و ارائه راه حل های مناسب برای پخش اینترنت بین کاربران به صورت کنترل شده،

سایت رایانه

سایت دانشگاه مشتمل برتعدادی رایانه با امکانات رایت DVD ، آنتی ویروس اصلی، باز بودن تمامی USB ها و نصب تمامی نرم افزارهای لازم برای رشته‌های مختلف در طبقه دوم دانشگاه مستقر می‌باشد.

 

botom#

اعضای واحد فناوری اطلاعات پردیس البرز دانشگاه تهران آماده دریافت پیشنهادات و انتقادات شما دانشجویان محترم می‌باشند. محل استقرار واحد فناوری اطلاعات در طبقه دوم می‌باشد.

دانشجویان و متقاضیان محترم می‌توانند از طریق پست الکترونیک و یا گذاشتن پیغام نیز با ما در تماس باشند.