پايان نامه

مشخصات پايان نامه:

۹۵/۱۱/۲۵ دفاع:
۷۹۱ شناسه:
كيوان طلايي خو دانشجو:
نماز مسافر در عصر غيبت حضرت امام زمان عليه السلام در فقه اماميه عنوان فارسي:
passenger's prayer in the era of the absence of Imam Zaman peace be upon him in the Imamic Jurisprudence عنوان انگليسي:

نماز مسافر يكي از مهمترين فريضه هاي ديني در شرع مقدس اسلام است. انسان مسلمان، مكلف است تا در زمان حضور حضرت پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله وسلم و حضرات معصومين عليهم السلام، نماز مسافر را به شكل نماز قصر (شكسته) اقامه نمايد و در ميان فقهاي عظام در فقه اماميه بر اين مطلب اجماع وجود دارد. درباره ي نماز مسافر دو ملاك اصلي در عصر غيبت حضرت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در فقه اماميه وجود دارند. ملاك اصلي اول، ملاك مكان ميباشد. بر طبق اين ملاك، چنان چه ميزان مسافت طي شده توسط شخص مسافر ما بين مبدا و مقصد، 8 فرسخ شرعي باشد، واجب است كه نماز را به صورت قصر (شكسته) بخواند. ملاك اصلي دوم، ملاك زمان ميباشد.بر طبق اين ملاك، چنان چه مدت مسافرت گذرانده شده توسط شخص مسافر ما بين مبدا و مقصد، يك شبانه روز كامل باشد، واجب است كه نماز ره به گونه ي قصر (شكسته) بخواند.

طبق برخي روايات صحيحه نظير قول الباقر (عليه السلام) في صحيح زرارة و محمد بن مسلم : «قد سافر رسول الله (صلي الله عليه و آله) إلي ذي خشب و هي مسيرة يوم من المدينة يكون إليها بريدان أربع و عشرون ميلا»‌و الصادق (عليه السلام) في خبر البجلي «قلت له: كم أدني ما يقصر فيه الصلاة؟ قال: جرت السنة ببياض‌ يوم، فقلت له: إن بياض يوم مختلف، فيسير الرجل خمسة عشر فرسخا في يوم، و يسير الآخر أربعة فراسخ و خمسة فراسخ في يوم، فقال: إنه ليس إلي ذلك ينظر، أما رأيت سير هذه الأثقال بين مكة و المدينة، ثم أومأ بيده أربعة و عشرين ميلا يكون ثمانية فراسخ»‌ و بسياري ديگر از روايات صحيحه كه دلالت ميكند بر آنكه اگر مسير سفر يك روز بود، نماز قصر است، و اينكه به نقل صاحب جواهر اجماع و بلكه تواتر است بر اينكه قصر صلات مسافر به ملاك مكان است (نجفي، 14: 195) شايسته است در اين موضوع تحقيقي مفصل صورت پذيرد.

اهداف تحقيق:

هدف اول: نماز مسافر يك فريضه ي الهي در دين مبين اسلام است. بر هر انسان مسلمان واجب است احكام مرتبط با نماز مسافر را به صورت علمي و كاربردي فرا گيرد.

هدف دوم: ملاك مكان در نماز مسافر تاثير فوق العاده اي در اقامه ي نماز مسافر به گونه ي قصر (شكسته) بر جاي خواهد گذاشت.

بسياري از فقها معتقدند، نماز مسافر تنها با ملاك مكان، به صورت قصر (شكسته) مجاز است. و ملاك زمان را نمي‌پذيرند.

برخي از فقها، معتقدند بر ملاك زمان نيز نماز مسافر به صورت قصر مجاز ميباشد. در صورتي كه ملاك قصر به تنهايي كافي باشد، لازم مي ايد در صورت سفر با هواپيما به مشهد مقدس، نماز به صورت كامل اقامه شود. با توجه به اهميت اين موضوع و با توجه به اينكه امروزه در عصر غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف كه عصر تكنولوژي و پيشرفتهاي روز افزون علمي بشر است، در اين تحقيق به بررسي حكم فقاهتي اين موضوع پرداخته خواهد شد.

هدف سوم: يك محقق بايد اين توانايي را در خود كشف نمايد كه بتواند از ميان ملاك مكان و زمان درباره ي اقامه ي نماز مسافر به شكل قصر ملاك احسن را برگزيند.

هدف چهارم: گامي در مسير توليد علم ديني و تبديل شدن به مرجع تحقيقاتي علمي دنيا برداشته خواهد شد.

هدف پنجم: جمع آوري و گردآوري مقالات و كتابهاي نوشته شده در اين زمينه و بررسي ادله فقاهتي موضوع نماز مسافر از بعد ملاك زمان و مكان.

چکيده:

قصر،مسافر،صلاه

کلمات کليدي

اساتيد:

دکتر حسين داورزني استاد راهنما:
استاد راهنماي دوم:
دکتر احمد باقري استاد مشاور:
استاد مشاور دوم:

مقالات مستخرج از پايان نامه:

خلاصه ISBN سال انتشار مکان نام مجله/همايش/انتشارات نويسندگان عنوان نوع رديف

تماس با ما

تلفن: ۳۲۸۲۹۰۶۰-۰۲۶
گذاشتن پيغام: فرم

كرج، بعد از پل فرديس، به طرف جاده ملارد، بعد از پمپ بنزين باران، شهرك بنفشه، انتهاي بلوار شرقي، ابتداي بلوار شمالي، پلاك ۳۳۸

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.