پايان نامه

مشخصات پايان نامه:

۹۶/۱۱/۲۹ دفاع:
۲۴۹۷ شناسه:
فاطمه اليكاهي دانشجو:
پژوهشي بر كاربرد گرافيك در هنر جديد (سه دهه گذشته) عنوان فارسي:
A study on application of graphic design in new art (last three decades) عنوان انگليسي:

چكيده:

هنر معاصر ريشه در دو جريان مهم هنر مفهومي و مينيماليسم دارد كه هر دو در سال‌هاي دهه‌ي‌-1960 به ظهور رسيدند. اين دو جريان ساختارشكن، رويكرد مدرنيستي در هنر را از زواياي مختلف به چالش كشيده و در مقابل انديشه‌هاي زيبايي شناختي و نگاه شهودي به هنر ايستاده و به جستجوي شيوه‌ها و رسانه‌هاي جديد در هنر به جاي ديدگاه‌هاي سنتي پرداخته‌اند. دستاورد آنها انقلابي بود در ساختار و مفهوم هنر كه نتيجه آن منجر به آفرينش آثار بسيار متفاوتي از لحاظ ماهيت شئ هنري و فرآيند آفرينش آن شده بود. تلاش‌هاي تاريخ ساز اين دو جريان هنري، در سه محور مرتبط با يكديگر قابل بررسي است، اول سقوط اقتدار زيبايي شناسي مدرنيستي، دوم اشكال تازه بيان هنري، سوم اولويت-هاي جديد در نقد هنري. اين سه، افول ساختار هنر مدرن و روي كار آمدن فضاي هنري پست مدرن را رقم زدند. انقلابي كه با اولويت قرار دادن مفهوم در هنر توانست به سرعت جايگاه خود را در جهان هنر معاصر پيدا كند. هنر معاصر توانسته با استفاده از تكنولوژي و امكانات روز، شكل‌هاي متفاوتي از هنر مانند چيدمان، ويدئو آرت، هنر اجرا و غيره را ارائه دهد كه بسيار متفاوت با ديدگاه‌هاي هنر سنتي و هنر مدرن است و ذهن مخاطبان را با مفهوم و اثر درگيركرده كه موجب جذب مخاطبان زيادي شده و بر بسياري از هنرمندان و هنرجويان تأثير گذاشته و موزه‌ها و مكان‌هاي بي‌شماري از اين هنر استقبال كرده و توانسته نسلي از هنرمندان را به وجود آورد.

هنر مفهومي با طرح مسائلي چون زبان، هويت و ارائه، با نفي استقلال ذاتي اثر هنري مرزهاي جديدي را براي هنر ترسيم كرد. اين موج بعدها در مورد رابطه‌ي هنرها با يكديگر پيوند خورد و باعث ابداعات نويني در بيان هنر شد. هنرمندان مفهومي نيز تلاش كرده‌اند تا نشان دهند ارزش آثار هنري بر مبناي كالبد و شكل ظاهري و مواد و تكنيك استفاده شده در اثر نيست بلكه بر اساس انديشه‌ي شكل دهنده‌ي اثر و ويژگي‌هاي فردي هنرمند و راه‌حل‌هاي متفاوت و خلاقانه آنها در بيان مفهوم اثر است. در هنرهاي جديد مفهوم‌گرا، هنرمند از هر آنچه كه مي‌تواند، براي بيان مفاهيم مورد نظرش استفاده مي‌كند و از پايبند بودن به هر گونه قائده، اصول و سبك هنري گريزان است. شايد تا چند دهه‌ي گذشته مي‌شد ارزش‌ها و شناخت هنر مفهومي را ناديده گرفت ولي با گسترش تكنولوژي و نفوذ آن در جوامع امروزي ديگر نمي‌شود و بايد به شناخت اين هنر نيز پرداخته شود.

در هنرهاي جديد، خواه ناخواه تأثيرات هنر گرافيك را نيز مي‌توان ديد، چرا كه استفاده از عناصري همچون، نور و سايه، رنگ، نوشته، تصوير و المان‌هاي به كار رفته شده در هنر گرافيك، دست‌مايه كار هنرمندان مفهومي شده كه توانسته‌اند آثار هنري زيبايي را خلق كنند و هر بيننده‌اي را به تحسين وا دارند. امروزه گرافيك، در هر رشته‌اي كه درگير خلاقيت و نوآوري است كاركرد گسترده‌اي دارد. هر هنرمند امروزي در هنرهاي جديد نيز سعي دارد با به كارگيري گرافيك و تأثير آن در هنرش چهره‌اي جديد و جذاب براي مخاطب ايجاد كند. اميد بر اين است كه هنرجويان جديد با مطالعه و قوه‌ي خلاقانه خود به اين حوزه وارد شده و با تمام دريافت‌ها و ادراكات خود نسبت به اين مقوله، مفاهيم زيبايي را از آنچه مي‌توان آنها را به خاطرات فرا بومي و قومي نسبت داد در قالب‌هاي جديد و متنوع هنري به نمايش گذارند.

چکيده:

واژه‌گان كليدي: گرافيك، كانسپتچوآل‌ آرت(هنر مفهومي)، پرفورمنس(هنر اجرا)، اينستاليشن(چيدمان)، مينيماليسم، هنر اتفاقي، لند آرت(هنر فضاي باز)، ويدئو آرت، بادي آرت، هنر فرايندي، هنر روايتي، هنر و زبان.

کلمات کليدي

اساتيد:

دکتر سيدمحمد فدوي استاد راهنما:
دکتر صداقت جباري كلخوران استاد راهنماي دوم:
استاد مشاور:
استاد مشاور دوم:

مقالات مستخرج از پايان نامه:

چکيده سال انتشار Pages Vol/Issue نام مجله/همايش/انتشارات نويسندگان عنوان داخلي/بين المللي وضعيت نوع رديف

تماس با ما

اداره رياست: ۸۸۳۹۱۴۰۰-۰۲۱
امور مالي: ۸۸۳۹۰۸۸۷-۰۲۱
امور اداري: ۸۸۳۹۸۸۶-۰۲۱
آموزش: تماس با کارشناسان آموزش
دورنگار: ۸۸۳۹۰۸۸۹-۰۲۱
دورنگار دبيرخانه: ۸۸۳۹۰۸۸۶-۰۲۱ داخلي ۲۶۰

تهران، خيابان انقلاب، خيابان وصال شيرازي، كوچه فردانش پلاك ۲

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.