پايان نامه

مشخصات پايان نامه:

۹۶/۱۱/۳۰ دفاع:
۱۹۰۰ شناسه:
كبري حاجي محمدي كشمرزي دانشجو:
تعامل تلويزيون و منبر؛با تمركز بر بازنمايي سخنراني‌هاي مذهبي در شبكه‌هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران عنوان فارسي:
TV & Pulpit Interaction عنوان انگليسي:

پيش از پيروزي انقلاب اسلامي مهمترين رسانه سنتي مورد استفاده روحانيت در ايران براي ارتباطات عمومي، رسانه منبر بود. با توسعۀ استفاده از ضبط صوت، استفاده از نوارهاي سخنرانان شهيري مانند شيخ احمدكافي، آيت‌الله مطهري و آيت‌الله طالقاني و سخنراني‌هاي پرشور افرادي مانند مرحومان: دكتر علي شريعتي، فخرالدين حجازي و حجت‌الاسلام فلسفي ورق تازه‌اي از پيوند منبر و رسانه نشان داد.

توسعه‌ي روز افزون رسانه‌هاي عمومي به ويژه همه‌گيري رسانۀ تلويزيون در قالب شبكه‌هاي استاني، ملي و بين‌المللي كه همچنان فراگيرترين رسانه عمومي در ايران محسوب مي‌شود روحانيون را -كه اصولاً در حوزه‌هاي علميه براي خطابه و منبر آموزش مي‌بينند- روبروي دوربين‌هاي تلويزيوني آورد و به تدريج ساعات زيادي از جدول پخش برنامه‌هاي شبكه‌هاي مختلف تلويزيون ايران به پخش سخنراني‌هاي مذهبي اختصاص يافت.

سيماي جمهوري اسلامي ايران پيوسته برنامه‌هايي با محوريت سخنراني مذهبي چه برنامه‌هاي ضبط شده از مساجد و همايش‌هاي مذهبي و چه برنامه‌هاي ضبط شده در استوديو - در برنامه‌ي پخش خود دارد؛ همان‌هايي كه سال‌هاست با يك قالب ثابت به طور مثال هنگام اذان و يا بعد از آن پخش مي‌شوند و توقع سيما از آن‌ها است كه بتوانند در اعتلاي فرهنگ اسلامي و مناسك ديني موثر واقع شوند. علاوه بر اين پخش مراسم‌هاي نوحه‌‌خواني و يا ادعيه در مناسبت‌هاي گوناگون( مثلاً محرم) نيز به وفور در صدا و سيما ديده مي‌شود. اما نكته‌ي حائز اهميت اين است كه آيا آن ميزان توجه به اين‌گونه برنامه‌ها از جانب سيما نتيجه‌ي مطلوبي مطابق با انتظارات اينگونه آنان در بردارد؟

تجربه نشان داده كه برخي از منابر عمومي كه با استقبال مردم روبرو مي‌شوند در تلويزيون ديده نمي‌شوند و يا داراي آثار سوء هستند اما در عين حال برخي از منابر تلويزيوني براي سخنرانان نه چندان موفق منابر عمومي، موفقيت‌آميز بوده است.

براي مثال برخي از سخنرانان مشهور منابر مانند سيد ابوالقاسم شجاعي، شجوني و... در كسب چنين جايگاهي در تلويزيون موفق نبوده‌اند و بر خلاف آن‌ها افرادي مانند شهاب مرادي، علي فرحزاد، دهنوي و... در كسب جايگاه منبر از طريق تلويزيون بسيار موفق بوده‌اند.

منبر تلويزيوني و منبري به نام تلويزيون مسئله‌اي است كه از حيث ارتباط رسانه‌اي سنتي با رسانه‌اي عمومي مي‌توان مورد مطالعه و تدقيق قرار داد.

در اين مطالعه و تدقيق آسيب‌شناسي بايد ضمن بازتعريف جايگاه منبر در ارتباطات سنتي و عمومي اين سوال را مطرح كرد كه استفاده‌ي از تلويزيون براي منبر مفيد بوده يا خير؟ و در ادامه با ملاحظه‌ي تجربه‌هاي مفيد و موثر در ارائه‌ي منابر رسانه‌اي شرايط مضر يا مفيد براي شكل‌گيري يك منبر رسانه‌اي را بررسي كرد.

بر اساس اين تحقيق مي توان هم چنين عواملي را معرفي كرد كه به بهبود كمي و كيفي و تاثير بهتر منابر تلويزيوني كمك نمايد.

چکيده:

آسيب شناسي_منبر_تلويزيون_سخنراني هاي مذهبي

کلمات کليدي

اساتيد:

دکتر عبدالله بيچرانلو استاد راهنما:
استاد راهنماي دوم:
دکتر مهدي منتظرقايم استاد مشاور:
استاد مشاور دوم:

مقالات مستخرج از پايان نامه:

خلاصه ISBN سال انتشار مکان نام مجله/همايش/انتشارات نويسندگان عنوان نوع رديف

تماس با ما

اداره رياست: ۸۸۳۹۱۴۰۰-۰۲۱
امور مالي: ۸۸۳۹۰۸۸۷-۰۲۱
امور اداري: ۸۸۳۹۸۸۶-۰۲۱
آموزش: تماس با کارشناسان آموزش
دورنگار: ۸۸۳۹۰۸۸۹-۰۲۱
دورنگار دبيرخانه: ۸۸۳۹۰۸۸۶-۰۲۱ داخلي ۲۶۰

تهران، خيابان انقلاب، خيابان وصال شيرازي، كوچه فردانش پلاك ۲

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.