خبر شماره ۴۸۹۴

مراسم آيين ورودي دانشجويان جديدالورود پرديس البرز

بازديد: ۲۹۰     ۹۷/۷/۳۰

رئيس دانشگاه تهران در مراسم آيين ورودي دانشجويان جديدالورود پرديس البرز كه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ برگزار شد، گفت: «پايان‌نامه‌هاي دانشجويي از لحاظ كيفي خوب است، اما جهت‌گيري مطلوبي براي رفع مشكلات جامعه ندارند و دانشگاه‌ها بايد بتوانند با حرف علمي و مستندات راه‌حل ارائه دهند».

به گزارش روابط عمومي دانشگاه تهران، دكتر محمود نيلي احمدآبادي، رئيس دانشگاه تهران در اين مراسم خاطر نشان كرد: «موضوع دانشگاه آموزش علم توسط عالم، به جوينده علم است و علم مرز نمي‌شناسد، عالم واقعي آن است كه همواره در جستجوي علم باشد».

وي افزود: «دانشگاه يكي از مهمترين مراكزي است كه اين مهم را بر عهده دارد و جويندگان علم و عالمان را در كنار يكديگر قرار مي‌دهد و به‌واسطه آموزش و پژوهش زمينه را براي درك ناشناخته‌ها فراهم مي‌آورد».
رئيس دانشگاه تهران با بيان اينكه دانشگاه مرز ندارد خاطر نشان كرد: «در ذات دانشگاه، نداشتن مرز قطعي است. حتي وقتي ما به دانشگاه جندي‌شاپور به‌عنوان يك دانشگاه قديمي نگاه مي‌كنيم تمام اجزايي كه ما از آن امروز نام مي‌بريم در آن مشاهده مي‌شود و نداشتن مرز باعث شد تا اين دانشگاه در دنيا همواره در مسند يك دانشگاه قديمي و معتبر بر جاي بماند. ضمن اينكه ربع رشيدي در تبريز هم چنين است. اما متأسفانه ما اين پيوستگي در تاريخ را نداريم تا زمانيكه دارالفنون و سپس دانشگاه تهران راه‌اندازي شد».
دكتر نيلي احمدآبادي تصريح كرد: «آنچه در گذشته داشتيم با توانايي فراوان آن و تاريخ كهن نتوانسته‌ايم آن را ادامه دهيم و كمي عقب افتاده‌ايم؛ ضمن اينكه با جايگاه اصلي خود در دنيا و علايق و خواسته‌هاي خود فاصله پيدا كرده‌ايم. حضور دانشجويان ايراني در خارج و مبادلات بين‌المللي علوم و موضوعات مشترك دانشگاهي بايد مد نظر آموزش عالي قرار گيرد».
وي حل مسائل كشور و كمك به توسعه را يكي از مهمترين وظايف دانشگاه‌ها برشمرد و عنوان كرد: «اگر محور تصميم‌سازي و تصميم‌گيري كشور توسعه با مشاركت دانشگاه‌ها قرار گيرد، قطعاً اين توسعه پايدار است و تعريف توسعه پايدار عدم اسراف منابع و امكان برخورداري نسل‌هاي آينده از منابع موجود است».
رئيس دانشگاه تهران اظهار كرد: «وقتي در كشورمان بيشترين مراكز صنعتي در اطراف كرج كه باد فراوان در آنجا مي‌وزد داير مي‌شود، يعني اينكه آلودگي اين مناطق به تهران مي‌رسد و اين معنايش عدم توسعه پايدار است و توسعه در ايران به جاي اينكه برمبناي توسعه پايدار قرار گيرد توسعه تك بعدي است».


دكتر نيلي احمدآبادي افزود: «در حال حاضر يك مطالبه جدي براي حضور دانشگاه‌ها در حل مسائل كشور ايجاد شده است، البته اميدوارم كه حرف دانشگاه‌ها شنيده شود. از طرف ديگر دانشگاه‌ها هم به اندازه كافي تجهيز نشده‌اند براي اينكه بتوانند پاسخ‌هاي دقيق و روشن ارائه دهند».
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت‌: «پايان‌نامه‌هاي دانشجويي از لحاظ كيفي خوب است، اما جهت‌گيري مطلوبي براي رفع مشكلات جامعه ندارند و دانشگاه‌ها بايد بتوانند با حرف علمي و مستندات راه‌حل ارائه دهند».
رئيس دانشگاه تهران با اشاره به اينكه بزرگترين سرمايه دانشگاه دانشجويان تحصيلات تكميلي هستند، گفت: «وجود ۹ هزار دانشجوي دكتري و ۲۰ هزار دانشجوي كارشناسي ارشد در دانشگاه تهران سرمايه عظيمي است كه اگر پايان‌نامه‌هاي آنها هم‌راستا با رفع مشكلات كشور باشد تحول شگرفي را به‌همراه خواهد داشت».
دكتر نيلي احمدآبادي با عنوان اينكه نسبت پايان‌نامه‌هايي كه به نيازهاي كشور پاسخ مي‌دهند و آينده را نظر دارند در آموزش عالي بسيار پايين است، خاطر نشان كرد: «لذا بايد مكانيزمي براي برقراري ارتباط لازم بين دانشگاه‌ها به‌منظور رفع مشكلات و نيازهاي كشور فراهم شود به همين جهت از استادان، دانشجويان و مسئولان درخواست مي‌شود تا در موضوعات پايان نامه نگاه به كشور هم داشته باشند و سعي كنند با تعامل بهتر با دستگاه‌ها و سازمان‌‌ها اين نيازها را بهتر پاسخ دهند».
وي با اشاره به اينكه آينده شغلي يكي از دغدغه‌هاي بزرگ دانشجويان محسوب مي‌شود، تصريح كرد: «با آنكه دانشگاه به‌خودي خود براي افراد جذاب است، اما بايد آينده شغلي بهتري براي جوانان ترسيم كرد ولي اگر موضوعات پايان‌نامه‌ها مطلوب و بر اساس نيازهاي كشور باشد پيدا كردن شغل بسيار راحت‌تر است. چرا كه دستگاه‌ها و سازمان‌ها به‌دنبال دانشجوياني مي‌گردند كه راه‌حل‌هاي اجرايي براي برون رفت از مشكلات دارند».
رئيس دانشگاه تهران با اشاره به بحث كارآفريني به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي دانشگاه گفت: «كارآفريني يعني فرد، توانمندي براي تبديل ايده‌هاي خود به محصول داشته باشد و قابليت استخدام شدن را براي خود فراهم آورد. اما مهم‌تر شيوه‌هاي كارآفريني است و اينكه چگونه ذهن و خلاقيت‌ها توانمندي طبيعي تبديل يك ايده علمي را به محصول داشته باشد».
دكتر نيلي احمدآبادي گفت: «دانشگاه تهران با ويژگي‌هاي خاص خود و وجود دانشكده‌هاي تخصصي در آن مي‌تواند براي دانشجويان ايده‌هاي برتر مطلوب قرار گيرد. ضمن اينكه پارك‌هاي علم و فناوري هم كمك‌هاي فراواني را در اين بخش ارائه مي‌دهند. هم‌چنين سازمان سرمايه‌گذاري توسعه در دانشگاه تهران وظيفه اقتصادي كردن ايده‌ها را دارد؛ ضمن اينكه اين دانشگاه اولين دانشگاهي در كشور است كه صندوق سرمايه‌گذاري در ايده‌هاي دانشجويان را تأسيس كرده و مي‌كوشد از محصول نهايي به‌منظور تجاري شدن آن به جهت ريسك فراوان آن حمايت كند».
وي بزرگترين ظرفيت دانشگاه تهران را جنبه علمي و پژوهشي آن توصيف كرد و افزود: «ضمن اينكه اگر موضوع پايان‌نامه‌هاي دانشجويي بين دانشكده‌اي انتخاب شود بسيار عالي است و اگر دانشجويان به‌دنبال فراگيري دروس ديگر در دانشكده‌هاي اين دانشگاه هستند، حتماً بايد آن را دنبال كنند».
به گفته رئيس دانشگاه تهران نوآوري در علم و دانش از كنار هم گذاشتن دانش‌ها و تخصص‌هاي متفاوت به‌دست مي‌آيد. امروز تحولات در حوزه علم و تكنولوژي بدون مشاركت چند رشته شدني نيست.
دكتر نيلي احمدآبادي در پايان خاطر نشان كرد: «شرط استفاده حداكثري از ظرفيت‌ها و توانمندي‌‌ها حضور تمام وقت و استفاده توأمان از فكر و ذهن همراه با تحصيل است؛ لذا نبايد دانشجو به صد جا فكر كند چرا كه در آن صورت به حداقل‌هاي تحصيل هم نخواهد رسيد و البته دانشگاه نهايت نظارت خود را در برگزاري كلاس‌ها و آزمون‌ها خواهد داشت. ما به استادان، دانش‌آموختگان و دانشجويان خود مفتخريم كه هر كجا حضور داشتند آبروي دانشگاه را حفظ كردند و از خود نشاني از علم و عالم بودن را نشان دادند».
دكتر يونس نوربخش، رئيس پرديس البرز دانشگاه تهران نيز در ابتداي اين مراسم با بيان اينكه پرديس البرز از سال ۱۳۹۰ تشكيل شده است، گفت: «هم اكنون حدود دو هزار و  چهارصد  دانشجو در مقاطع ارشد و دكترا در اين پرديس تحصيل مي‌كنند و تا كنون حدود هزار و هشتصد دانشجو از اين پرديس فارغ‌التحصيل شده‌اند».
به گفته وي ۸۲ رشته تحصيلي در پرديس البرز تدريس مي‌شود كه از اين رشته‌ها ۵۴ رشته كارشناسي ارشد و ۲۸ رشته در زمينه دكترا هستند.


رئيس پرديس البرز دانشگاه تهران با اشاره به اينكه فارغ‌التحصيلان اين پرديس همانند فارغ‌التحصيلان دانشگاه تهران هستند، خاطر نشان كرد: «يك امكان مهمي كه پرديس البرز دارد اين است كه دانشجويان پرديس در كنار دانشجويان روزانه و فضاي دانشگاه تهران درس مي‌خوانند و از زماني كه اين پرديس به تهران منتقل شد، با افزايش و كيفيت دانشجو مواجه شده‌ايم».
دكتر نوربخش امكان تهيه غذاي سلف براي دانشجويان پرديس، افزايش امكانات كتابخانه، اقدامات صورت گرفته در زمينه وام و هم‌چنين تأمين امكانات ورزشي را از جمله اقدامات انجام شده در پرديس البرز برشمرد.
وي با تاكيد بر كيفيت آموزش تصريح كرد: «اين امر ممكن است در درازمدت با ريزش دانشجو مواجه شود اما به طور حتم تجربيات خوبي را به‌همراه خواهد داشت. يكي از سياست‌هاي پرديس توسعه رشته‌هاي ميان رشته‌اي است. هم‌چنين تلاش ما بر اين است تا در جذب دانشجويان خارجي قوي‌تر عمل كنيم و در ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه پرديس مي‌تواند تجربيات خوبي را ارائه دهد».
در ادامه اين مراسم دكتر شاهين حيدري، رئيس پرديس هنرهاي زيبا با موضوع «هنر، معماري و دانشگاه» و دكتر محمدرضا زالي، رئيس دانشكده كارآفريني با موضوع «كارآفريني و دانشگاه» سخنراني كردند. هم‌چنين معاونان اجرايي، علمي و مشاور بين‌الملل پرديس البرز رهنمون‌ها و سخنان خود را ارائه دادند.
در پايان اين مراسم با حضور رئيس دانشگاه تهران از دانشجويان نمونه و ورزشكار پرديس البرز تقدير به‌عمل آمد.


بازديد: ۳۴۳۸۵   ۹۴/۶/۲۸
بازديد: ۱۵۸۱۳   ۹۴/۲/۳۰
بازديد: ۱۱۲۶۳   ۹۶/۶/۱۲
بازديد: ۹۷۹۵   ۹۵/۹/۲۰
بازديد: ۸۳۹۶   ۹۶/۶/۱۳
بازديد: ۷۴۳۳   ۹۶/۳/۱۷
بازديد: ۵۹۴۸   ۹۷/۶/۱۳
بازديد: ۵۲۶۱   ۹۶/۶/۱۱
بازديد: ۴۵۴۴   ۹۶/۱/۲۸
بازديد: ۴۴۸۰   ۹۶/۱۱/۸
بازديد: ۶   ۹۷/۸/۳۰
بازديد: ۸۵   ۹۷/۸/۳۰
بازديد: ۳۷   ۹۷/۸/۲۹
بازديد: ۵۱   ۹۷/۸/۲۶
بازديد: ۱۰۲   ۹۷/۸/۲۳
بازديد: ۱۸۹   ۹۷/۸/۲۲
بازديد: ۱۴۹   ۹۷/۸/۲۲
بازديد: ۱۰۰   ۹۷/۸/۲۱
بازديد: ۴۵   ۹۷/۸/۲۰
بازديد: ۶۱   ۹۷/۸/۱۹

تماس با ما

اداره رياست: ۸۸۳۹۱۴۰۰-۰۲۱
امور مالي: ۸۸۳۹۰۸۸۷-۰۲۱
امور اداري: ۸۸۳۹۸۸۶-۰۲۱
آموزش: تماس با کارشناسان آموزش
دورنگار: ۸۸۳۹۰۸۸۹-۰۲۱
دورنگار دبيرخانه: ۸۸۳۹۰۸۸۶-۰۲۱ داخلي ۲۶۰

تهران، خيابان انقلاب، خيابان وصال شيرازي، كوچه فردانش پلاك ۲

آمار وب سايت

توجه

تمامي حقوق براي پرديس البرز دانشگاه تهران محفوظ است. بازنشر اطلاعات اعم از اخبار صفحات وب سايت با ذکر منبع بدون اشکال است. ارجاع به پايان نامه‌هاي دانشجويي بايد قالب استاندارد علمي انجام شود.